Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2009

Πώς θα γίνει το ένα και μοναδικό exit poll

ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ φορά από τότε που καθιερώθηκε η διενέργεια exit polls στη χώρα μας, πέντε τηλεοπτικοί σταθμοί συνεργαζόμενοι με πέντε εταιρείες δημοσκοπήσεων οργανώνουν ένα κοινό exit poll στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου.
Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στα έσοδα των τηλεοπτικών σταθμών, αλλά και η προσπάθεια των εταιρειών δημοσκοπήσεων να ανακτήσουν το κύρος των exit polls μετά το «ναυάγιο» των πρόσφατων ευρωεκλογών,
οδήγησαν τους σταθμούς ΝΕΤ, Μega, ΑΝΤ1, Αlpha και Αlter να αναθέσουν τη διενέργεια κοινής δημοσκόπησης κάλπης στις εταιρείες GΡΟ, Οpinion, Αlco, ΜΑRC, Μetron Αnalysisκαι ΜRΒ- RΑSS.

Το exit poll θα διενεργηθεί σε δείγμα 12.000 ατόμων, σε 150 σημεία δειγματοληψίας. Υπολογίζεται ότι στην κοινή προσπάθεια συλλογής και ανάλυσης των στοιχείων θα συμμετέχουν περισσότερα από 400 άτομα, ενώ το συνολικό κόστος αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 200.000 και 250.000 ευρώ.

? Τι λένε οι εταιρείες δημοσκοπήσεων
Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Ηλίας Νικολακόπουλος , καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο βασικός λόγος που οδήγησε τις εταιρείες και τους σταθμούς στην απόφαση για κοινό exit poll, είναι οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. «Επίσης θεωρώ ότι όσο πιο περιορισμένος είναι ο αριθμός των exit polls, τόσο καλύτερη μπορεί να αποδειχτεί η ποιότητά τους» τονίζει ο κ Νικολακόπουλος.

Ενας άλλος λόγος, όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αlco κ. ΚώσταςΠαναγόπουλος, είναι ότι η δυνατότητα που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία για την πιο γρήγορη συγκέντρωση των αποτελεσμάτων (μέσω κινητών τηλεφώνων κτλ.) πολύ σύντομα θα κάνει τις δημοσκοπήσεις κάλπης σχεδόν χωρίς νόημα. «Θεωρήσαμε ως κλάδος ότι είναι μια καλή ευκαιρία,από τη στιγμή που σύντομα η τεχνολογία θα καταστήσει σύντομα τα exit polls περίπου ανενεργά, να δημιουργήσουμε ένα προϊόν που θα κοστίζει λιγότερο και θα είναι πιο διευρυμένο όχι μόνο σε όγκο,αλλά και σε βάθος σχετικά με την ανάλυση των στοιχείων» επισημαίνει ο κ. Παναγόπουλος.

Ο κ. Νικολακόπουλος αναφέρει ότι μπορεί η προβλεπτική διάσταση του exit poll να χάνει σιγά σιγά τη σημασία της, παρ΄ όλα αυτά η κοινή προσπάθεια δίνει την ευκαιρία στις εταιρείες δημοσκοπήσεων να επικεντρωθούν «στην ουσιαστική σημασία του exit poll που είναι η ακτινογραφία της ψήφου, αφού μας προσφέρει στοιχεία για την ψήφο ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, το επάγγελμα και τη μόρφωση των ψηφοφόρων».

? Τι θα κάνουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί
Οι ανεπίσημες διαβουλεύσεις μεταξύ των καναλιών για τη διενέργεια ενός κοινού exit poll είχαν ξεκινήσει, σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από την επίσημη προκήρυξη των βουλευτικών εκλογών. Το υψηλό κόστος, αλλά και η πιθανότητα ενός νέου δημοσκοπικού Βατερλό όπως αυτό των ευρωεκλογών, που μπορεί να βάρυνε περισσότερο τις εταιρείες δημοσκοπήσεων, αλλά είχε αντίκτυπο και στους σταθμούς, οδήγησαν τελικά στην απόφαση για το κοινό exit poll. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος μιας ανάλογης δημοσκόπησης υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ για κάθε κανάλι.

Παράλληλα, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι των σταθμών, το μεγαλύτερο δείγμα ερωτώμενων θα αυξήσει και την αξιοπιστία της μέτρησης. Με αυτόν τον τρόπο, η ευθύνη για την αξιοπιστία του αποτελέσματος μοιράζεται από κοινού και στις πέντε εταιρείες δημοσκοπήσεων που συμμετέχουν, ενώ οι διαφοροποιήσεις των καναλιών θα περιοριστούν μόνο στις προσεγγίσεις των δεδομένων της δημοσκόπησης από τους αναλυτές των τηλεοπτικών σταθμών.

Στο Μega, την ανάλυση των δεδομένων της δημοσκόπησης θα αναλάβουν και πάλι ο κ. Ηλίας Νικολακόπουλος και ο κ. Τάκης Θεοδωρικάκος της GΡΟ. Ο κ. Στράτος Φαναράς της Μetron Αnalysis θα αναλάβει την ανάλυση του exit poll για λογαριασμό του ΑΝΤ1. Στη ΝΕΤ, τα αποτελέσματα θα αναλύει ο διευθύνων σύμβουλος της ΜRΒ κ. ΔημήτρηςΜαύρος, ενώ αναλυτής της δημοσκόπησης για το Αlter θα είναι ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αlco κ. Κ. Παναγόπουλος και για τον Αlpha, ο διευθύνων σύμβουλος της ΜΑRCκ. Θωμάς Γεράκης.